حذف چربیها از پانکراس ومعکوس شدن دیابت نوع 2

2 دسامبر 2015- بر اساس تحقیقات جدید مشخص گردید چربی ذخیره شده دراطراف پانکراس در بروز دیابت نوع 2 از تجمع چربی درکل بدن مهم تر است.

محققان دانشگاه نیوکاسل نشان دادند کمتر ازنصف قاشق چایخوری تجمع چربی در پانکراس کافی است تا موجب ایجاد دیابت نوع 2 شود.

 پرفسور Taylorاستاد پزشکی و متابولیسم در دانشگاه نیوکاسل می گوید: ما نشان دادیم که در افراد  مبتلا به دیابت نوع 2 ، تجمع چربی اضافه ای در پانکراس وجود دارد، چنانچه این منبع خاص چربی از پانکراس خارج شود، این ارگان می تواند بطورطبیعی به ساختن انسولین ادامه دهد و کنترل قند خون به حالت طبیعی بر گردد.

اومی افزاید: من درمورد این یافته ها بسیار هیجان زده هستم زیرا تاکنون عدم توانایی سلولهای پانکراس در تولید انسولین بصورت یک راز باقی مانده بود. مشخص شدن تجمع چربی در پانکراس و تأثیر  حذف آن بر عملکرد پانکراس  ناگهان  معنای دیابت را به یک عبارت ساده تبدیل کرده است.

 پرفسورTaylorقبل ازاین، بروی معکوس نمودن دیابت نوع 2 تحقیق کرده است. او یک مطالعه  بروی  رژیم غذایی مشهور نیوکاسل انجام داده است که نشان داد دیابت نوع 2 می تواند بدنبال  یک رژیم غذایی بسیار کم کالری معکوس شود( حدود 600 کالری در روز). این رژیم غذایی هنوز هم در میان  افرادیکه  به تازگی به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، مشهور است اما این رژیم یک رژیم غذایی بسیار شدید است و نباید به مدت طولانی بیش از چند هفته دنبال شود.

در این آزمایش ، از اطلاعات بیش از 27 شرکت کننده استفاده شد. 18 نفر از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و این افراد با  9 فرد دارای اضافه وزن که به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، مقایسه  شدند.  همه ی شرکت  کنندگان تحت درمان بای پس معده برای چاقی قرار گرفتند و سپس بیماران دیابتی داروهایشان را قطع  کردند.

هر دو گروه  13 درصد  از توده ی اصلی بدن خود را از دست دادند. با استفاده  از اسکن MRI، محققان به بررسی محل از بین رفتن چربیها پرداختند. درگروه افراد دیابتی، مقدار زیادی چربی از پانکراس  حذف شده بود اما حذف چربی از پانکراس در گروه افراد غیردیابتی  مشاهده نشد.

پرفسور  Taylorمعتقد است از دست دادن 0.6گرم چربی از پانکراس می تواند تفاوت زیادی بر دیابت نوع 2 بر جا گذارد. پس از حذف  مقادیر اندکی  چربی از پانکراس، در بیماران گروه دیابتی ، بیماری دیابت معکوس گردید و این بدان معنی است  که دیگر  به مصرف دارو نیازی نداشتند و کنترل خون آنها از طریق تولید انسولین طبیعی  بدنشان انجام گردید.

دکتر Taylorمی گوید: این نتایج انگیزه ای قوی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و یک هدف جدید  برای تحقیقات آینده است، اگر شما  بتوانید جذب چربی توسط لوزالمعده را متوقف کنید شما می توانید بیماری را معکوس نماید. درحال حاضر تنها راه خارج نمودن چربی لوزالمعده حذف مقادیر بسیار زیادی چربی از کل بدن است اما در آینده شاید داروهایی برای جلوگیری از جذب چربی توسط پانکراس تولید شود. 

پرفسور تیلور تاکید می کند که این تحقیقات یک گام قابل توجه به سمت درمان دیابت نوع 2 است زیرا این نتایج ما را به درک  بهتر علت بیماری، نزدیک تر کرده است.

از جمله  انتقادهای وارد به این یافته ها می توان به انتقاد پرفسورStephen O'Rahilly، از دانشگاه کمبریج اشاره کرد، او می گوید: ناپدید شدن چربی از پانکراس در اسکن MRIتا حد زیادی  بی اساس است زیرا با کاهش وزن، چربی نه تنها از بافت های چربی بلکه از سایر مکانهای بدن نظیر کبد، ماهیچه و پانکراس و هر جایی که چربی اضافه تجمع یافته است، ناپدید می شود. همچنین جای تعجب نیست که دیابت با کاهش چربی بدن معکوس شود. از دست دادن وزن در مدت زمان کوتاه تا متوسط، کار دشواری نیست هزاران راه برای کاهش وزن وجود دارد اما چالش واقعی حفظ وزن از دست رفته در طول زمان است که در این مطالعه به آن پرداخته نشده است، همچنین وضعیت دیابت در دراز مدت در این  افراد تحت  بررسی قرار نگرفته است . یافته های این تحقیق  در کنفرانس جهانی دیابت در ونکوور کانادا ارائه  گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/removing-fat-from-pancreas-can-reverse-type-2-diabetes,-study-finds-94515292.html